

Verbeter de veiligheid met een 30 km/ uur zone
30 km/ uur is tegenwoordig de norm voor gebieden binnen de bebouwde kom. Een 30 km/ uur gebied zorgt voor betere verkeersveiligheid en leefbaarheid. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat een 30 km/ uur inrichting met geschikte snelheidsremmende maatregelen verkeersongevallen met 22% verminderen (bron: SWOV). Door de lagere snelheid hebben automobilisten meer tijd om te reageren waardoor het aantal ernstige verkeersongelukken verminderd.


Uitdaging bij 30 km/ uur zone: doorstroming en rijcomfort
Om een oude 50 km/ uur weg om te vormen tot een 30 km/ uur zone is het toepassen van zogenaamde snelheidsremmende maatregelen sterk aan te bevelen. Anders blijft de verleiding groot om te hard te blijven rijden. Naast de noodzakelijke snelheidsborden kunnen drempels, verkeerseilanden en wegversmallingen bijdragen aan een veilige 30 km/ uur zone. Ook hierbij zit er kracht in herhaling. Alleen het begin van een zone aanduiden is niet voldoende. Tussentijdse aanduidingen en maatregelen helpen automobilisten constant de toegestane snelheid te rijden en helpen een vlotte doorstroming te bevorderen.
Mogelijke snelheidsremmende maatregelen zijn:
- Demontabele betonelementen kunnen worden gebruikt als wegversmalling. Doordat tegemoetkomend verkeer voorrang moet worden verleent, werkt deze maatregel snelheid verminderend. De elementen zijn demontabel, handig bij onderhoud of evenementen.
- Straatjuwelen zijn halfronde elementen van gewapend beton die ingezet kunnen worden als wegversmalling, bij bussluizen, als snelheidsremmers en bij oversteekplaatsen. Zwaar verkeer kan wel over het betonelement rijden.
- Gumatec rijbaankussens zijn kunststof drempels die in de rijrichting op de weg worden geplaatst. Bussen en hulpdiensten hebben weinig last, terwijl autoverkeer wel snelheid moet verminderen.
- Modulaire verkeersdrempels zijn duidelijk zichtbare en herkenbare drempels over de hele breedte van de weg. Automobilisten moeten hun snelheid verminderen. Rijsnelheid al naar gelang de gekozen hoogte.
- Gumacon verkeersdrempels zijn multifunctionele betonnen drempels speciaal voor 30 en 50 km/ uur zones. Ze zijn herkenbaar, duurzaam en vormen geen obstakel voor voertuigen met brede wielbasis, zoals bussen en hulpverleningsvoertuigen.


Verbeter de leefbaarheid met een 30 km/ uur zone
Ondanks dat een 30 km/ uur zone aangenaam en veilig is, kan het de doorstroming van het verkeer belemmeren. Daarom is het voor wegbeheerders belangrijk om passende snelheidsremmende maatregelen te kiezen, zodat automobilisten niet geneigd zijn om harder te rijden. Wegbeheerders kunnen kiezen uit snelheidsremmende maatregelen voor een 30 km/ uur zone:


Maatwerkoplossingen voor 30 km/ uur zones
De inrichting van een 30 km/ uur zone is een zorgvuldig afgewogen beslissing. Wegbeheerders houden rekening met de verkeersintensiteit, de aanwezigheid van alternatieve routes en de wensen van buurtbewoners. Door een van de eerder genoemde snelheidsremmende maatregelen meerdere malen terug te laten komen in dezelfde zone, herkennen automobilisten de zone en passen zij hun snelheid aan.
Meer weten over 30 km/ uur zones?
30 km/ uur zones dragen een belangrijke bijdrage aan een veiligere en leefbaardere omgeving. Voor meer informatie download onze 30 km zone folder. Uiteraard staan onze experts klaar om alle vragen te beantwoorden over een 30 km/ uur zone. En hoe deze het beste geïmplementeerd kan worden in uw gebied. Ook hebben wij een servicedienst wegbeheer die de maatregelen kan plaatsen.